Verslag van Gertruud van Rossem van TopMavo in Alphen aan de Rijn:

Na een gastvrij onthaal met koffie, thee en koek, en een korte introductie van workshop leider Michiel Lucassen, konden we meteen aan de slag.

Wij, tien collega’s van CSG Groene Hart uit Alphen aan den Rijn, hadden ons als groep aangemeld voor de twee uur durende workshop van MakerSchool.

In de contacten daarover met Michiel, docent van X11 school voor Grafimedia, hebben we aangegeven dat onze interesses onder meer uitgaan naar 3D printen in combinatie met de iPad.

Aan de hand daarvan heeft Michiel een carrousel vorm uitgewerkt. In groepjes konden we zo kennis maken met 3D-apps voor de iPad (123D Catch voor het scannen en 123D sculpt+ voor het bewerken), experimenteren met LittleBits, games maken met Scratch en deze besturen met MakeyMakey, en een eigen ontwerp maken in Tinkercad (op de iMac) en via Cura uitprinten op de 3D printer Ultimaker2.

Omdat we, zonder uitleg, maar met een duidelijke opdracht aan het werk moesten, leerden we door trial and error. Een werkvorm die Michiel ook voor zijn leerlingen veelvuldig toepast.

Op deze manier zijn de succesmomenten groter en stimuleren de leerlingen elkaar.

Daarnaast helpen ze elkaar en dagen ze elkaar uit.

Uiteraard loopt Michiel, net als bij ons, dan rond om te sturen en te helpen.

Op deze manier hebben we kunnen snuffelen aan verschillende vormen van Nieuwe Techniek en kregen we alle mogelijkheid om te experimenteren.

De twee uur vloog om. We sloten af met een terugkoppeling: hoe kunnen leerlingen hiermee aan de slag?

Een algemene bevinding was dat ‘onze’ leerlingen ook prima uit de voeten kunnen met deze manier van 3D ontwerpen en printen. De werkvorm ‘onderzoek en doe’ hebben wij als prettig en leerzaam ervaren.

Het werken met de apps op de tablet vraagt wat studie en geduld. Om een goede scan via 123D Catch te maken heb je wel wat ervaring nodig. Maar omdat onze leerlingen allemaal een iPad hebben, is het de moeite waard om te leren werken met deze apps.

Het werken met Tinkercad op een computer of iMac vergroot spelenderwijs het diepte inzicht. Doordat je met de muis kunt werken kun je iets preciezer ontwerpen vergleken met het werken op de tablet. Het ontwerp moet vervolgens aan verschillende eisen voldoen, omdat een 3D printer de print op een speciale manier opbouwt. Zo zijn bij X11 de termen: ‘de kip van Max’ en ‘het surprise effect’ ontstaan, waarmee wordt aangegeven dat er altijd wel een oplossing is om een ontwerp te printen. Door het ontwerp als stl-bestand via Cura te importeren kun je deze verschalen en daarmee de printtijd en hoeveelheid printkunststof aanpassen.

De LittleBits onderdelen zijn wat broos, maar enorm leuk om schakelingen mee te bouwen. Ook als de leerling niet technisch ingesteld is, kun je al gauw een motortje met verschillende snelheden laten draaien. De schakeling fout opzetten lukt niet: de magnetische plus en min polen zorgen ervoor dat je de blokjes niet fout kunt aansluiten. Wij hebben met de basisdoos gewerkt en de doos bevat voldoende onderdelen voor een klas. Uiteraard zijn er ook interessante uitbreidingen te koop.

Games maken met Scratch zal de leerling heel enthousiast maken. Michiel heeft de ervaring dat leerlingen dit prima in groepjes kunnen doen. Waarbij iedere leerling een eigen rol krijgt bij het maken van een game. Een toegevoegde waarde is dat de achtergronden van de levels gewoon op papier getekend kunnen worden en in gescand kunnen worden, waarmee de game meteen ‘aangekleed’ is.

Van MakeyMakey is een arsenaal aan filmpjes op YouTube te vinden, zodat leerlingen hier al snel mee aan de slag kunnen.

Kortom een leuke en zeer leerzame workshop. Waarbij voor iedereen het sein ‘we gaan stoppen’ onverwacht en veel te vroeg klonk.